„Z lekturą inaczej” cykl przygotowanych na podstawie książki „Dynastia Miziołków” Joanny Olech

Barbara Gabryś
Szkoła Podstawowa nr 9
w Oświęcimiu

„Z lekturą inaczej”
cykl przygotowanych na podstawie książki „Dynastia Miziołków” Joanny Olech

„Dynasta Miziołków” jest lekturą omawianą na lekcjach języka polskiego w szkole. podstawowej. Wyboru tej właśnie książki dokonały uczennice, które uczęszczają na zajęcia twierdząc, że jest ciekawym i śmiesznym dziennikiem pisanym przez chłopaka.

Cel główny:

kształtowanie kompetencji interpersonalnych, umiejętności współpracy w grupie i wspólnego realizowania zadań.

Cele szczegółowe:

  • formułowanie wypowiedzi ustnych wyrażających opinię i sąd,
  • rozwijanie umiejętności sprawnego porozumiewania się,
  • poznanie zasad wystąpień publicznych,
  • wykonanie drzewa genealogicznego,
  • określanie swoich upodobań i zainteresowań,
  • właściwe dokonywanie własnych wyborów w doborze lektury,
  • kształtowanie nawyków czytelniczych.

Materiały potrzebne do wykonania zadania:

  • fragmenty tekstu lektury,
  • kredki, pisaki, farby,
  • kartki papieru,
  • odbitki ksero,
  • kostiumy, rekwizyty,
  • dostęp do Internetu.

Przebieg zajęć:

Pierwsze spotkanie:

Na pierwszych zajęciach wspólnie omówiłyśmy treść książki korzystając z testu. Zadaniem naszym było bliższe poznanie rodziny Miziołka. Na kartkach uczennice rysowały „Drzewo genealogiczne rodziny Miziołków.”Gotowe prace zostały wyeksponowane w bibliotece szkolnej.

Drugie spotkanie:

Na kolejnych zajęciach każda z uczestniczek charakteryzowała wybranego członka rodziny ( zapisując na tablicy tylko zalety postaci). Następnie odbyło się losowanie skserowanych na kartkach papieru postaci. Każda z uczennic kolorowała postać i wpisywała z lewej strony kartki wady bohatera książki, a z prawej jego zalety. Wszystkie wady zostały za pomocą strzałki schowane do kieszeni spódnicy lub spodni postaci, zaś zalety ujrzały światło dzienne wydostając się z drugiej kieszeni.

Trzecie spotkanie:

Na ostatnich zajęciach czekała na dziewczyny niespodzianka. Korzystając ze zgromadzonych kostiumów i rekwizytów miały się przebrać za dowolnie wybranych kolegów i koleżanki Miziołka. Zabawa była doskonała. Nie wszyscy zostali rozpoznani, dlatego musieli zadawać dodatkowe pytania. Na zakończenie wspólnych działań uczestniczki rozmawiały na temat „ Co powinno być ważne w życiu dwunastolatka?” Spośród podanych propozycji miały wybrać dziewięć i zamieścić je na tablicy w postaci piramidy. Na wierzchołku należało umieścić to co najważniejsze.

Załączniki:

Pogoń za pieniędzmi Dbałość o środowisko Pomoc w domu Pogoń za sławą
Koleżeństwo, przyjaźń Dbanie o zdrowie Miłość do rodziny, najbliższych Szukanie poklasku, uznania
nauka Poszukiwanie pracy Udział w konkursach, olimpiadach Rozwijanie własnych zainteresowań, pasji
Zabieganie o szacunek innych Uprawianie sportu Niesienie pomocy potrzebującym Zabieganie o dobra materialne

Aby pobrać konspekt w formacie PDF kliknij TUTAJ.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s