„Wyprawa do przeszłości” zajęcia wakacyjne przygotowanie na podstawie książki Rafała Witka „Zgniłobrody i Luneta Przeznaczenia”

Magdalena Skowronek

Biblioteka Ośrodka Kultury w Brzeszczach

„Wyprawa do przeszłości”

zajęcia wakacyjne przygotowanie na podstawie książki Rafała Witka „Zgniłobrody i Luneta Przeznaczenia”

Inspiracją  były przygody bohaterów książki „Zgniłobrody i Luneta Przeznaczenia”. Książka ta otwiera wiele możliwości prowadzenia spotkania, można pokazać dzieciom, że dzięki czytaniu nie ma barier ani ograniczeń. Każdy możne przenieść się w czasie i w przestrzeni, może być piratem, marynarzem, rozbitkiem, może przeżywać niezwykłe przygody nie wychodząc z domu lub biblioteki. Wystarczy sięgnąć po odpowiednią książkę.

Cel główny:

  • rozbudzanie zainteresowań czytelniczych u dzieci.

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie kreatywności i wyobraźni u dzieci,
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie zróżnicowanej wiekowo,
  • Rozwijanie umiejętności manualnych i plastycznych,
  • Rozwijanie umiejętności ekspresyjnego wyrażania uczuć i przeżyć.

Materiały potrzebne do wykonania działania:

  • książka Rafał Witka „Zgniłobrody i Luneta Przeznaczenia”,
  • Luneta Przeznaczenia – jeżeli nie mamy prawdziwej lunety, można ją zrobić z rolek z papieru toaletowego i ręczników papierowych (3 rolki o różnej średnicy wkładamy jedną w drugą, sklejamy, możemy je pomalować na czarno),
  • makaron pływacki (ewentualnie lina),
  • muzyka piratów, komputer lub odtwarzacz,
  • szary papier,
  • wydrukowane obrazki (kotwica, koło ratunkowe, zwój liny, koło sterowe, ogromna chochla),
  • kreda, nożyczki, pisaki,
  • stare gazety,
  • materiały na rybki: wydrukowane obrazki, spinacze, pisaki, coś dekoracyjnego do naklejania (np. cekiny),
  • folia do laminowania i laminarka (niekoniecznie),
  • „wędki” zrobione z długich patyków, sznurka i magnesu.

Przebieg spotkania:

  1. Powitanie dzieci i wprowadzenie ich w tematykę zajęć. Opowieść o piracie Zgniłobrodym który przeniósł się z XVII wieku do współczesności przy pomocy lunety i zaklęcia. Rozmowa o tym, jak musiał się  czuć w zupełnie obcym miejscu, jakie przedmioty go szokowały
    i przerażały (np. komórka).
  2. Czytanie fragmentu książki o tym, jak Zgniłobrody użył Lunety Przeznaczenia (str. 65-66).
  3. Zabawa integracyjna: jesteśmy rozbitkami z różnych krajów, nie rozumiemy się nawzajem, porozumiewamy się na migi. Nie wolno nic mówić i musimy sobie poradzić nic nie mówiąć (na migi). Czas trwania 5 minut. Rozmowa o tym, jak się czujemy w takiej sytuacji.
  4. Uczestnicy zajęć „przenoszą się” w przeszłość przy pomocy Lunety Przeznaczenia i zaklęcia:

„Kły rekina, rybie ości,

Chcę zobaczyć błysk przeszłości”

  1. Szkolenie pirackie:
  • Pirackie przywitanie: Ahoj! – tak witają się wszyscy pływający po morzach i oceanach
  • Na statku musi panować dyscyplina, żeby usłyszeć wszystkie komendy wydawane przez kapitana. Dlatego kiedy kapitan trzyma w górze rękę zaciśniętą w pięść, to oznacza, że panuje całkowita cisza, kiedy ręka w górze nie jest zaciśnięta – piraci mogą hałasować. Można przećwiczyć kilka razy.
  1. Piraci pływali po morzach i oceanach, spotykali czasem stworzenia których wcześniej nie widzieli i nie znali (stąd się brały opowieści o morskich potworach):
  • Starcie z ośmiornicą: do zabawy wykorzystujemy makaron pływacki. Dzieci ustawiają się jedno obok drugiego, mówimy że za chwilę nasz piracki statek będzie miał starcie z wielką ośmiornicą, a ten makaron to jedna z jej macek. Zadanie polega na tym, aby nie dać się jej dotknąć i podskoczyć, kiedy będzie próbowała przejść pod nogami dzieci, lub obniżyć się, gdy zechce przejść górą.
  • Praca w grupach. Każda grupa dostaje szary papier oraz wydrukowany obrazek związany ze statkiem (kotwica, lina, koło ratunkowe itp.), kredą dorysowują wspólnie elementy tak, aby powstało morskie stworzenie. Wymyślają mu nazwę oraz cechy, które posiada. Prezentują prace reszcie uczestników.
  1. Zabawa „piraci i okręty”: rozkładamy na podłodze gazety – statki (o jedną mniej niż dzieci). Kiedy gra muzyka (motyw z Piratów z Karaibów) wszystkie dzieci poruszają się dookoła statków, a kiedy ucichnie, każdy uczestnik zabawy musi wsiąść do wybranego statku. Co turę statków ubywa, a kto do statku wsiąść nie zdąży ten odpada.
  2. Czytanie fragmentu książki, jak Gabrysia i Nilson nakarmili Zgniłobrodego (str. 49). Rozmowa z dziećmi o tym, czym żywili się piraci (marynarze), często podstawą ich posiłków były ryby, dlatego uczestnicy zajęć przygotowują rybki:
  • Praca plastyczna: każdy uczestnik dostaje szablon rybki, ozdabia go, wycina, w pyszczku  mocuje spinacz (tak aby można je było „łowić” przy pomocy magnesu). Jeżeli mamy laminarkę, można takie rybki zalaminować (będą trwalsze i ładnie błyszczące)
  • Zawody w łowieniu ryb: dywan jest zatoką w której pływają przygotowane rybki, przy pomocy wędek z magnesem uczestnicy „łowią” je. Na koniec liczymy ile kto złowił (albo ile złowiła cała grupa)
  1. Podsumowanie zajęć, rozmowa z dziećmi o spotkaniu, o wrażeniach, o tym co się im podobało najbardziej.

Materiały potrzebne do zajęć:

  • fragment książki.
  • szablony rybek.

Aby pobrać plik w formacie PDF kliknij TUTAJ.

Materiały:

szablony rybek kliknij TUTAJ.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Promocja literatury i czytelnictwa, Priorytet: Promocja czytelnictwa.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s