„Mocne emocje, czy słabe punkty, czyli o emocjach i inaczej” zajęcia przygotowane na podstawie książki Barbary Gawryluk pt. „Zuzanka z pistacjowego domu”

Katarzyna Chowaniec-Bakalarska

Gminna Biblioteka Publiczna w Grojcu

„Mocne emocje, czy słabe punkty, czyli o emocjach i inaczej”

zajęcia przygotowane na podstawie książki Barbary Gawryluk pt. „Zuzanka z pistacjowego domu”.

Cel główny:

  • Rozpoznawanie uczuć i tworzenie słownika do ich wyrażania .
  • Dostrzeganie powiązań między uczuciami, myślami i reakcjami.
  • Komunikowanie przez kontakt wzrokowy, wyraz twarzy, ton głosu, gesty.

Cele szczegółowe:

  • Potrafi myśleć twórczo;
  • Współdziała w zespole podczas rozwiązywania problemu;
  • Wypowiada się stosując odpowiedni sposób myślenia;;
  • Stosuje dłuższe wypowiedzi na określony temat;
  • Przestrzega kolejności wypowiadania się;
  • Potrafi stworzyć odpowiedni komunikat.

Materiały potrzebne do zajęć:

  • karteczki samoprzylepne,
  • tablica korkowa,
  • farby plakatowe,
  • chusteczki nawilżane,
  • gazety,
  • pędzle,
  • bristol.

Przebieg zajęć:

  1. Każdy uczestnik spotkania podchodzi do planszy na której narysowane jest drzewo. Ma za zadanie umoczyć kciuk w farbie (czerwonej, żółtej lub pomarańczowej), odbić go na gałęzi drzewa, tak by wyglądało podobnie do liścia i podpisać „liść” własnym imieniem. Następnie w ramach integracyjne – ” Jestem osobą, która….”test niedokończonego zdania.Każdy uczestnik zajęć ma określony czas, by mówić o sobie. Przedstawia się podając informacje, które będą reklamą jego osoby ( zalety, mocne strony osobowości ).
  2. Teatr uczuć. Dzieci uzewnętrzniają różne uczucia ( strach, złość, zdenerwowanie, czułość, obojętność, smutek, wesołość ) w sposób pantomimiczny. Dzieci dobierają się w pary. Prowadzący rozdaje karteczki z opisem sytuacji, w której się znalazły i posługując się metodą dramy, muszą uzewnętrznić swoje uczucia.
  3. Prowadzący opowiada dzieciom historię Zuzanki, bohaterki książki : „Zuzanka z pistacjowego domu”. Czyta głośno fragment książki / str. 83, rozdział pt. „Pies obronny”.
  4. Dzieci podchodzą do tablicy i na karteczkach samoprzylepnych wypisują uczucia, które towarzyszyły im po przeczytaniu tego rozdziału.
  5. Dzieci dzielą się na dwie grupy: tworzymy wachlarz emocji. Jedna grupa ma za zadanie namalować farbami plakatowymi na arkuszu bristolu jak ich emocje zmieniały się wraz z czytaniem historii o Kajtku. Druga grupa ma znaleźć w gazetach kolory i powycinać je, a następnie ponaklejać w taki sposób, by widać było co czuli podczas czytania.
  6. Używając formy telegramu, każdy uczeń ma wypowiedzieć swoją „złotą radę” dla kolegi, która mówiłaby o tym, jak traktować innych.
  7. Podsumowanie zajęć. Konkluzje. Słodki poczęstunek.

Aby pobrać konspekt w formacie PDF kliknij TUTAJ.

Materiały do zajęć:

Drama scenki kliknij TUTAJ.

Drzewo kliknij TUTAJ.

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Promocja literatury i czytelnictwa, Priorytet: Promocja czytelnictwa.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s