Interpretuj i eksperymentuj! Część czwarta – mashup

Po wakacjach wracamy z kolejnymi propozycjami cyfrowych interpretacji – choć animacje wykonane samodzielnie, nie są już tak ładne jak te od Laboratorium EE, mamy nadzieję, że w dalszym ciągu będą zachęcać do kreatywnych doświadczeń czytelniczych.

Czym jest mashup? Według Wikipedii, to „strona internetowa która łączy w sobie aplikacje online z różnych źródeł”. Pojęcie mashupu, ma jednak swoje korzenie w muzyce, gdzie onacza „gatunek muzyczny obejmujący utwory, które składają się z fragmentów różnych piosenek”. My, posiłkując się tymi definicjami, chcemy zaproponować szerokie pojęcie mashupu, jako cyfrowego kolażu – pracy, w której łączymy pochodzące z różnych źródeł teksty, obrazy, muzykę, klipy – i tak dalej.

Do czego może służyć mashup? Za jego pomocą można zilustrować fragment książki, przedstawić w całym bogactwie krajobraz miejsca akcji, zrobić „portret” naszego ulubionego bohatera, streścić ciekawie lekturę albo opracować dane zagadnienie, związane z tym, co przeczytaliśmy. Tworząc mashup możemy mocno trzymać się tekstu, ale również dać się ponieść fantazji i stworzyć na przykład playlistę ulubionych piosenek bohatera książki i spis jego ulubionych dań (nawet jeśli sami je wymyślamy, ale przecież wiemy, że to do niego pasuje).

Jak może wyglądać mashup? Sposobów na tworzenie takich kolaży jest wiele: od „tablic”, na które można przypinać różne treści, aż po filmy i animacje montowane z różnych materiałów. Poniżej przedstawiamy bazę przydatnych narzędzi, które mogą posłużyć do tworzenia mashupu – ale jak zwykle zachęcamy do poszukiwań!

 

Cyfrowe „korkowe tablice”:

https://pl.padlet.com/

https://pl.pinterest.com/

Jak korzystać?

http://blogiceo.nq.pl/cyfrowasp20/2014/02/25/padlet-instrukcja/

http://vademecumblogera.pl/2014/04/pinterest-prosta-instrukcja-obslugi.html#

 

Video-kolaże i animacje:

https://popcorn.webmaker.org/

http://www.powtoon.com/

http://www.wideo.co/en/

 

Jak korzystać?

https://support.mozilla.org/en-US/kb/popcorn-getting-started (artykuł w j.angielskim)

http://blogiceo.nq.pl/tiktaktomy/2014/03/04/instrukcja-do-programu-powtoon/

http://help.wideo.co/hc/en-us (artykuł w j.angielskim)

 

Interaktywne zdjęcia:

https://www.thinglink.com/

Jak korzystać?

http://blogiceo.nq.pl/korczakowcy/instrukcje-2/thinglink-interaktywny-plakat/

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s